سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوشـته های یه مـامــان

سلام

لار نام شهریست در جنوب استان فارس. شهر لار در فاصله ی 57 فرسنگی جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. ودر حد فاصل شهرستانهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده‌است. این شهر در استان فارس قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا 915 متر است. در میان 75 بلوک فارس «بلوک لار» تحت عنوان (لارستان) وسیعتر از همه و57x45 فرسخ یعنی در حدود 126000 کیلومتر مربع مساحت دارد.

در دوران قدیم به منطقه وسیعی از جنوب ایران ایالت لارستان اطلاق می‌شده‌است. که مشتمل بوده‌است از: بندر گمبرون(بندر عباس)، خور، بندر لنگه، بستک، خمیر، جزایر تنب بزرگ و کوچک، هرمز، قشم، تارم، فرگ، فرامرزان، جناح، درز و سایبان، صحرای باغ، گاوبندی ( پارسیان )، بحرین، فین، جهرم، لامرد، مهر، خنج، اشکنان، گله دار، بنارویه، علامردشت، گراش، جویُم، اوز، بیرم، عسلویه، شهرستان کنگان و گزدان تمام این مناطق جزء «ایالت لارستان» به مرکزیت لار بوده‌است.

نقشه ایالت لارستان 1897

«ابن بلخی» مورخ و جغرافی نویس قرن پنجم هجری در «فارس نامه» در توصیف و تشریح این ایالات پهناور نوشته است: « همه در بیابان است و گرمسیر و به هر دهی، حصاری محکم در میان بیابان.» از دوران قدیم مردم علاوه بر کشاورزی به پیشه وری و تجارت نیز مشغول بوده اند زیرا لارستان در راه تجاری پر رفت و آمدی قرار دارد که به بنادر خلیج فارس می رسد و در قرون وسطی لار اصولاً شهری تجاری بود. اکثریت ساکنان این منطقه ایرانی های لاری زبان هستند اما اقلیت هایی چون کرد، بلوچ، عرب، قشقایی ترک زبان و یهودی نیز در این منطقه سکونت داشته اند.

لارستان در پارینه، سرزمینی با نام و نشان بود که آتشکده معروف « آذرفرنبغ» (آتش فره ایزدی) در کاریان آن واقع بوده است. آتشکده ای که امروز از آن تنها ویرانه ای به جا مانده است. از لحاظ زبان شناسی، «لاری» عضو جداگانه و کاملاً مستقل گروه زبان ها و لهجه های جنوب غربی ایرانی است. اما نبود مشخصات مهمی چون خط، سنت ادبی و همچنین نبود معیارهای اضافی زبان شناسی مانند استفاده زبان به منظور اداری یا آموزشی اجازه نمی دهند که با اطمینان «لاری» را زبان کامل بنامیم.

لارستان کهن از نظر مدیریتی سابقه طولانی در ایران دارد به طوری که زمانی محدوده لارستان بسیار وسیع و شامل منطقی نظیر بندر لنگه، بستک، بندر گمبرون( بندر عباسکنگان و لامرد بوده است. در طرح تقسیمات کشوری آبان ماه سال 1316 شهرستان لار و بندر لنگه یکی از تنها 49 شهرستان ایران بود.

 

 

اینها تمبرهای پستی لار در دوره ی مشروطیت هستن  که روش نوشته : پست ملت لار . سکه ی مخصوص هم داشته که عکسش توی یکی از اون لینکای پایین هست . تجار لار هم یه مهر مخصوص داشتن که عکس اونم اونجا هست میتونین برین ببینین !

قدیمی ترین سنگ نوشته ی لار متعلق به قرن پنجم

این بازار قیصریه است که قدمتش خیلی زیاده . سرپرست میراث فرهنگی لارستان گفته : قدمت بازارقیصریه لار به قرن اول هجری می رسد  و بازار زند شیراز(بازار وکیل) و قیصریه اصفهان در میدان نقش جهان از روی قیصریه لار الگوبرداری شده است.باور نکردین ؟  اینم لینکش

اینم نمایی از قلعه ی اژدها پیکره که توی شهر قدیم که باشی کاملا بزرگ و زیبا مشخصه

چندین بار در لار زلزله اومد . تقریباً هر 45 سال یا 90 سال یک بار لار ویران شده . که اخرین ویرانیش مال سال 1339 بوده که یه سری از مردم خونه هاشون کلا خراب شده و یه عده شون میره چند کیلومتر اون طرف تر یه شهر جدید با خونه های جدید میسازن و اسمش میشه شهر جدید . یه عده هم همون جای قبلی شون موندن و اسم اونجا شد شهر قدیم .

بین دوشهر بهار 1389
میدان مرکزی لار بهار 1389

 

لار قبل از انقلاب هم فرودگاه بین المللی داشته . فکر کنین !!! اگه رامسر فرودگاه داره بخاطر اب و هوای خوبش و ویلاهای خانواده سلطنتی بوده ولی لار ! مسلما بخاطر اهمیت منطقه اش ! همون طور که توی ویکی پدیا خوندین لارستان یه ایالت بزرگ بوده که از بندر عباس و قشم و جزایر دیگه و لامرد تا جهرم و کنگان  و حتی بحرین !!! و لار مرکز این ایالت بوده ! برای همین بوده که بابام میگفته جنسا توی لار حتی ارزون تر از بندرعباسه . اونقدر اقتصاد اینجا رونق داشته که تجارش برای خودشون صنف و مهر مخصوص داشتن !!!

گویش لاری :

 اصولا امروزه استان فارس (پارس) را به درستی می‌توان در منطقه? لارستان دید زیرا تنها منطقه? فارس که هنوز به زبان کهن پارسی ( پهلوی باستان (البته شکل تغیر یافته ان) سخن می‌گویند این منطقه‌است. در حالی که در سایر نقاط استان فارس زبان بصورت کامل بصورت فارسی دری با لهجه‌های گونا گون تکلم می‌شود. لازم به ذکر است که زبان مردم لارستان در ریشه خویشاوندی عمیقی با زبانهای کردی و لری دارد.

بناهای تاریخی :

از جمله بناهای تاریخی پیش از اسلام در لارستان تمب بت، آتشکدهُ کاریان، قلعه اژدها پیکر در لار، آتشکدهُ محلچه در بین راه اصلی لار به شیراز، قلعهُ سفید خنج، قلعهُ فرشته جان، قلعه ایلود ، کاروانسراهای واقع در بین جادهُ خنج،، کاروان سراهای واقع در بین جادهُ خنج به فال و فال به سیراف، قلعه جبرئیل در بنارویه، قلعه کیقباد در جویم، و آثار و بقایای جادهُ باستانی عصر ساسانی بین جویم و جهرم و بین فال و اسیر به سیراف، و فیروزآباد به خنج، و خنج به کاریان را می‌توان ذکر کرد.

سوغاتی لار حلوا مسقطیه View Image

لار به روایت لینک :

لار در ویکی پدیا

لارستان در ویکی پدیا

عکس های قدیمی و جدید لار

 اشنایی با قلعه ی اژدها پیکر لار

عکسهایی از بازار لار

عکسهای زلزله ی سال 1339 لار

اداب و رسوم - ماه رمضان در لار

غذاهای ستنی لار

شیرینی های محلی لار

گویش لاری

* من واقعا مبهوت شدم ! همیشه فکر میکردم لار یه جای کوچیک و ناشناخته است ... اخه هر وقت ازم میپرسیدن متولد کجایی ؟ اصلا اسمی هم از لار نشنیده بودن ! همیشه یا با مرکز استانش معرفیش میکردیم یا به نزدیکی بندر عباس بودنش ! اما الان با افتخار میگم لار ... اگه اونها اسمی ازش نشنیدن ایراد از اونهاست ...

* وقتی توی لار میگشتیم دلم میخواست لارمو ( منظورم لار خودمه ) بغل کنم ! خیلی هاتون شاید نتونین درک کنین چه حالی داشتم ! من هیچ خاطره ای از اونجا نداشتم . هیچی ... اصلا از قبل هم زیاد دوسش نداشتم ... اونجا هم که بودیم از باستانی بودنش و اثارش و ایالت بزرگ بودنش هم خبر نداشتم  ... ولی وقتی داشتیم به لار نزدیک میشدیم هی حالم تغییر میکرد ... اشتیاق بود و لذت ... انگار سالها بود که میشناختمش ... توی لار وقتی توی ماشین بابا بودیم من واقعا خودمو کنترل میکردم جلوی میتیل خان جیغ نزنم ! هی با صدای اروم میگفتم ووووی وووووی وووووی ! ( دوستان گرامی ووووی یعنی واااای اما غلیظ تر ) خدایا چقدر اینجا قشنگه !!! توی کوچه هاش من عشق میکردم ! نفسی که میکشیدم رو دلم نمیخواست بدم بیرون ! چون میدونستم که دیگه معلوم نیست کی دوباره بتونم برگردم اونجا ...  من بعد از 26 سال اومده بودم !

* مریم میگفت خوشبه حالتون زادگاه تون باستانیه ... اونم از لار خیلی خوشش اومد ...


نوشته شده در یکشنبه 90/2/18ساعت 11:22 صبح توسط سایه نظرات ( ) |


Design By : Pichak